Fogyni akar a magyar

A magyarok 53%-a tartja magát túlsúlyosnak. A cikkből az is kiderül, miként szeretnének fogyni, és milyen szerepet játszhatnak ebben az étrend-kiegészítők.

Hazánkban az emberek többsége tartja magát túlsúlyosnak valamilyen mértékben. Tízből négyen fogyókúráznak is. Legnagyobb részük úgy, hogy megváltoztatta étrendjét, továbbá többet mozog vagy sportol. Egyebek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat hatvan országban, köztük Magyarországon végzett kutatása, amely az egészség és a wellness valamint az étkezési szokások közti kapcsolatokat tárta fel.

A megkérdezett hazai lakosok 35 százaléka saját meglátása szerint kevés túlsúllyal, 15 százalékuk valamennyi túlsúllyal, 3 százalék pedig nagy túlsúllyal rendelkezik. Ennél is érdekesebb adat, hogy a fogyni vágyók 84 százaléka az étrendje megváltoztatásában, 10 százalékuk pedig konkrétan „Speciális tabletta, ital, készítmény” fogyasztásában látja a megoldást a túlsúly csökkentésére.

Egy kis történeti áttekintés

Magyarországon az 1980-as évek után a sovány és a normál testalkatúak aránya 45 százalékról 35 százalékra csökkent, vagyis ugyanennyivel nőtt a túlsúlyosak és az elhízottak aránya. De míg 1988-ban a felnőtteknek csak 16 százaléka volt elhízott, addig 2014-re az arányuk megduplázódott: háromból egy felnőtt elhízott és egy túlsúlyos.

„Európa egyik legegészségtelenebb országa” – 2013-ban több nemzetközi sajtóorgánum is így számolt be Magyarországról az elhízás és a túlsúly országonkénti egészségügyi mutatószámait vizsgálva. Elhízásban leköröztük az Uniót és lassan talán beérjük Amerikát is.

2014-ben az OÉTI által végzett reprezentatív vizsgálat azt mutatta, hogy az életkorral nő a túlsúlyosak és az elhízottak aránya. A fiatal nők több mint harmada, a középkorúak kétharmada, az idősek több mint háromnegyede súlyfelesleggel küzd. A fiatal férfiak kétötöde, a középkorúak háromnegyede, az idősek több mint négyötöde túlsúlyos vagy elhízott.

Igény a fogyásra 2015-ben

Ha csupán a Google 2015-ös keresési adatait vizsgáljuk, azt látjuk, hogy havonta több mint 20 000-en írják be a keresőbe a fogyással kapcsolatos legfőbb kulcsszavakat: „fogyókúra” (12 100 keresés/hó), „fogyás” (2900 keresés/hó), „diéta” (5400 keresés/hó).

A fogyást elősegítő készítmények létjogosultsága tehát megkérdőjelezhetetlen, ugyanakkor fontos hozzátenni, hogy a hatástalan „divattermékek” inkább rontanak a piaci helyzeten, mint javítanak. A fogyasztók számára érdemes azt is hangsúlyozni, hogy csodaszerek nem léteznek, a valódi segítséget nyújtó készítmények használata mellett is elengedhetetlen a kívánt eredmény eléréséhez a megfelelő étrend és a rendszeres testmozgás. Összességében elmondható, hogy a zsírégető, étvágycsökkentő, méregtelenítő és egyéb fogyást segítő – minőségi – termékek az étrend-kiegészítő piac fontos szereplői.