Az egészséggel kapcsolatos termékek üzleti szempontból

A Nielsen kutatóintézet 2015-ös nemzetközi felmérése jó hírrel szolgál az étrend-kiegészítő forgalmazók számára, különösen azoknak, akik jó minőségű, természetes eredetű összetevőkből készült termékeket kínálnak az egyre tudatosabb fogyasztóknak.

„Óriási lehetőséget jelent az élelmiszergyártóknak, valamint a kiskereskedelemnek, hogy az egészséges étkezést előnyben részesítő trend élére álljanak, és a fogyasztók által elvárt termékeket, szolgáltatásokat kínálják nekik” – mondja a felmérés eredményeivel kapcsolatban Susan Dunn, a Nielsen globális szakmai szolgáltatásainak elnökhelyettese. – „Az első lépés egy vállalatnál tudni azt, hogy termékfejlesztésnél milyen irányban érdemes erőfeszítéseket tenni”.

Tíz megkérdezett magyar fogyasztóból legalább nyolc odafigyel kisebb-nagyobb mértékben arra, hogy az általa fogyasztott élelmiszer hozzájáruljon egészsége megőrzéséhez. Azon belül pedig átlagosan a magyar válaszadók 27 százaléka tartja étkezésében nagyon fontosnak az egészség és a wellness szempontjait. A megkérdezett magyarok 76 százaléka egyetért (ebből 29 százalék erősen egyetért) azzal az állítással, hogy „étrendemet tudatosan alakítom, mert igyekszem megelőzni az elhízást, cukorbetegséget, magas koleszterin szintet vagy magas vérnyomást”.

Egészségükkel kapcsolatos huszonhét szempont közül a magyar válaszadók jelentős része (50 százalék) számára „nagyon fontos”, és vásárlás-ösztönző hogy egy élelmiszer mentes legyen génmódosított összetevőtől, illetve (47 százalék) csak természetes összetevőket tartalmazzon.

Felmerül a kérdés, hogy azok a fogyasztók, akik fontosnak tartják az egészséges étkezést, hajlandók-e magasabb árat fizetni a számukra értékesebb árucikkekért? A válasz igen, különböző hangsúlyokkal. Ha a költési szándékokat négy szempont szerint nézzük, akkor a magyar válaszadók 40 százalék körüli része „mérsékelten kész” megadni magasabb árat az egészségét szolgáló élelmiszerért. Erre „erősen hajlandó” a magyar megkérdezettek 9-29 százalék (terméktípustól függően) közötti része.

Hatvan ország átlagát tekintve szintén eltér az egészséges étkezést fontosnak tartó fogyasztók aránya azokétól, akik hajlandók is megfizetni a többletértéket. Például globálisan a válaszadók átlag 43 százaléka számára „nagyon fontos”, hogy egy termék ne tartalmazzon génmódosított összetevőt. Ezért azonban magasabb ár megfizetésére „erős hajlandóságot” csak a megkérdezettek 33 százaléka érez.

Szembetűnik, hogy a fogyasztók világszerte keresik a funkcionális élelmiszereket, amelyek előnyösek az egészség megőrzése szempontjából vagy csökkentik bizonyos betegségek kockázatát. Hatvan ország átlagában a megkérdezettek 36 százaléka „nagyon fontosnak” tartja a rostokat, tízből hárman pedig a proteint, teljes kiőrlésű gabonát, valamint a vitaminokat és ásványokat.

Szemmel látható, hogy az egészséges életmód trendje fellendülést mutat és további növekedés várható ezen a téren az elkövetkező években. A minőségi, megbízható étrend-kiegészítők jelentős üzleti potenciállal bírnak a forgalmazók számára.